مقالات مقالات .

مقالات

قیمت لوله درزدار

این امر بر میزان مقاومت و کیفیت لوله تاثیرگذار است. جوشکاری در لوله های درزدار ممکن است در قطر داخلی یا خارجی یا در هر دو قسمت انجام شود.

روش های متداول برای جوشکاری لوله های درزدار

1- جوشکاری با مقاومت الکتریکی
2- جوشکاری با فرکانس بالا
3- جوشکاری مارپیچی
4- جوشکاری با فیوژن الکتریکی

یکی از انواع لوله های فولادی است که با نام لوله درز جوش هم شناخته می شود. برای ساخت لوله های درزدار، ورقه های فولادی را خم می کنند و به شکل لوله در می آورند. سپس دو سمت طول ورقه را بهم جوش می دهند. در سطح این لوله ها، درز جوش وجود دارد. به همین علت به آنها لوله درزدار گفته می شود. باید توجه داشت که آسیب پذیرترین بخش این لوله ها، قسمت درز آنها است.

 

روش تولید لوله درزدار

ابتدا ورقه های فولادی را برش می دهند و بعد از نورد به شکل دایره درمی آورند. سپس لبه های ورق را به هم جوش می دهند. در نهایت، لوله وارد مرحله آزمایش می شود.

فرایند نورد لوله درزدار

با توجه به نوع حرکت قطعه، نحوه حرکت و قرارگیری غلتک ها پروسه نورد به

1- نورد طولی

در این نوع نورد، محور غلتک ها به صورت موازی با هم قرار دارد و بر محور قطعه عمود می باشد. در این حالت، غلتک ها در خلاف جهت هم می چرخند. حرکت قطعه به صورت طولی و در راستای محور خود است.


لوله درزدار

2- نورد مایل

نحوه قرارگیری غلتک ها طوری است که حرکت قطعه ، ترکیبی از دو حرکت طولی و عرضی می باشد.

3- نورد

در این شرایط ، کلیه محورها با هم موازی هستند. به عبارت دیگر محور غلتک ها و قطعه به موازات یکدیگر می باشند. جهت چرخش غلتک ها مخالف همدیگر است و قطعه به دور محور خود می چرخد.

 


تفاوت های لوله درزدار و بدون درز

این لوله ها از نظر مراحل تولید، مواد اولیه، روش استفاده، ظاهر، اتصال و … با هم تفاوت دارند.


کاربرد لوله ها

کاربرد لوله های درزدار با مانیسمان متفاوت است. لوله های مانیسمان (سیملس) فاقد درز جوش هستند. به همین علت از مقاومت بالایی برخوردار می باشند. این امر باعث شده تا برای انتقال مواد حساس تر از لوله های بدون درز استفاده کنند. در واقع این لوله ها برای انتقال موادی که حرارت و فشار زیادی دارند، به کار می روند. در مقابل، لوله های درزدار برای انتقال موادی که فشار و دمای پایینی دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. استحکام لوله های بدون درز باعث شده تا بر اساس قانون، امکان جایگزینی لوله های درزدار با مانیسمان وجود داشته باشد. اما خلاف این حالت امکان پذیر نیست.


اندازه لوله ها

مراحل ساخت لوله درزدار ساده تر از لوله های مانیسمان می باشد. به همین دلیل، این لوله ها را می توان با ابعاد و ضخامت های مختلفی ساخت. در حالی که لوله های بدون درز را می توان حداکثر با قطر 20 میلی متر ساخت. تولید لوله های مانیسمان با قطرهای مختلف بسیار هزینه بر است.

ضمن اینکه معمولا طول لوله های بدون درز کوتاه تر از لوله های درزدار می باشد. لوله های درزدار را می توان با هر اندازه و ضخامتی تولید کرد.

تفاوت ظاهری

مهم ترین تفاوت این لوله ها، در وجود یا عدم وجود درز است. روی لوله های درزدار، جای درز جوش وجود دارد. در حالی که سطح لوله های بدون درز (مانیسمان) کاملا صاف و یکنواخت و فاقد هر گونه درز می باشد. در تولید لوله های مانیسمان از شمش های فولادی استفاده می کنند. در مراحل ساخت، این لوله ها را جلا می دهند. در مورد لوله های درزدار این امر اتفاق نمی افتد. ضخامت لوله های درزدار در تمام قسمت های لوله یکنواخت است اما در لوله های بدون درز ممکن است در برخی از قسمت ها، نسبت به سایر سطوح تفاوت ضخامت وجود داشته باشد


نوع تکنولوژی به کار رفته برای ساخت لوله

تجهیزاتی که برای تولید لوله های درزدار و بدون درز به کار می روند، متفاوت هستند.
برای تولید لوله های بدون درز نیاز به تکنولوژی پیشرفته تری است. به همین دلیل، هزینه ساخت این نوع لوله بیشتر از انواع درزدار می باشد. این عامل باعث می شود تا لوله های بدون درز نسبت به نوع درزدار قیمت بالاتری داشته باشند.


مراحل تولید لوله

مراحل ساخت لوله های درزدار و بدون درز با یکدیگر متفاوت است. روش تولید لوله درزدار را توضیح دادیم. برای تولید لوله های بدون درز ابتدا شمش های فولادی را برش می دهند و سپس با استفاده از دستگاه های پیشرفته سوراخ می کنند. در ادامه، آن را حرارت می دهند و یک سمبه داغ را با سرعت بالا به داخل لوله شلیک می کنند. پس از شکل دهی، لوله را طی یک فرایند مخصوص به وسیله آب خنک می کنند. پس از آن لوله را در اندازه های موردنظر برش می زنند و صاف می کنند. در نهایت هم تیزی لبه ها را از بین می برند.

لوله های مانیسمان مراحل مختلفی را طی می کنند و بعد از تولید هم باید مورد آزمایش قرار بگیرند. در حالی که لوله های درزدار فقط برای سنجش میزان یکپارچگی جوش مورد آزمایش قرار می گیرند.


مزایای لوله های درزدار

از مزایای لوله های درزدار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– دقیق بودن ضخامت و مقطع در طول لوله
– امکان تولید لوله با ضخامت و مقطع های مختلف
– هزینه کمتر ساخت لوله درزدار
– سرعت بالای تولید
– قیمت پایین تر لوله های درزدار نسبت به سایر لوله ها
– امکان تولید با ورق های مختلف مانند گالوانیزه

کاربرد لوله درزدار

لوله های درزدار کاربردهای فراوانی دارند. از این لوله ها در معماری، صنایع فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی، صنعت خودرو، ساخت و ساز معادن، خطوط لوله، تاسیسات انتقال آب و گاز، لوله کشی فاضلاب، کشتی سازی، قفسه سازی، سیستم گرمایشی، بخار، سیالات کم فشار و … استفاده می کنند.

انواع لوله درزدار

لوله های درزدار را بر اساس کاربرد به دو دسته لوله سیاه درزدار و لوله گالوانیزه درزدار تقسیم بندی می کنند.

1- لوله سیاه درزدار : معمولا برای انتقال سیالات در محیط های ساختمانی، صنعتی، خودروسازی و … به کار می روند.

– لوله سیاه درزدار سنگین : وزن این لوله ها تقریبا 152- 7 کیلو می باشد. این لوله ها در اندازه های 8-2 اینچ ساخته می شوند.

– لوله سیاه درزدار سبک : در حدود 7-5 کیلو وزن دارند و در اندازه های 3-1 اینچ تولید می شوند.

2- لوله گالوانیزه درزدار : در پروسه تولید آن، لایه ای از فلز روی مذاب بر روی لوله قرار می گیرد. این کار، مقاومت لوله را افزایش می دهد. این لوله ها در صنایع ساختمانی و کشاورزی، گلخانه ای، صنایع پتروشیمی، نفت، گاز و … مورد استفاده قرار می گیرند.

– لوله گالوانیزه درزدار سبک

– لوله گالوانیزه درزدار سنگین


رایج ترین لوله های درزدار

– لوله های درزدار عادی : این لوله ها 10-4 متر طول دارند. بعد از تولید لوله های درزدار، آزمایش های مختلفی بر روی آنها انجام می شوند. نتایج این آزمایش ها نشان دهنده کیفیت لوله هستند. در صورت مناسب بودن کیفیت لوله، از آن برای انتقال مایعات با فشار و حرارت کم استفاده می شود.

2- لوله های درزدار گالوانیزه : برای افزایش مقاومت این لوله ها، سطح آنها را با لایه ای از روی پوشش می دهند. این پروسه، گالوانیزاسیون نام دارد. لوله های گالوانیزه در مقابل خوردگی و پوسیدگی از خود مقاومت نشان می دهند.

3- لوله درزدار ترانسفورماتور : به شکل مربع، مستطیل یا کلاهی هستند. معمولا در صنایع ماشین سازی، کشاورزی، درب و پنجره فولادی به کار می روند. البته در ساخت لوله های حرارتی ترانسفورماتور هم کاربرد دارند.

4- لوله درزدار داربستی : این لوله ها در پروژه های ساختمانی و عمرانی به کار می روند. وجود درز در آنها باعث شده تا برای انتقال آب یا گاز از آنها استفاده نشود.

5- لوله درزدار مارپیچی : مقاومت این لوله ها بیشتر از لوله های درزدار عادی است. اما سرعت رسوب در آنها زیاد است. امروزه از این نوع لوله ها در ساخت سیستم تهویه، دفع سموم، انتقال مواد از کامیون و … استفاده می کنند.

استانداردهای لوله درزدار

برای ساخت این لوله ها از استانداردهای مختلفی استفاده می کنند. یک جدول استاندارد برای لوله های درزدار وجود دارد. بر اساس این جدول، باید استانداردهای خاصی در زمان تولید این نوع لوله رعایت شوند.
– اندازه های لوله درزدار باید مطابق با استانداردهای ASME 36.10 و ASME 36.19 باشد.
– اتصالات لوله های درزدار باید طبق استاندارد ASME B16.25 آزمایش شوند.
– برند لوله های درزدار را بوسیله مشخصات فنی ASME B16.49 نشان می دهند.

عوامل موثر بر قیمت لوله درزدار

همان طور که قبلا اشاره کردیم، قیمت لوله درزدار نسبت به لوله مانیسمان پایین تر است. فاکتورهای مختلفی مانند فرایند تولید لوله، قیمت ارز و دلار، میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، ابعاد لوله، برند، هزینه حمل و نقل، تورم جهانی، ویروس کرونا و … بر قیمت فروش لوله درزدار موثر می باشند.

نمایندگی لوله درزدار

در این مراکز، کلیه خدمات مربوط به پخش، خرید و فروش لوله درزدار و اتصالات آن، استعلام قیمت لوله درزدار و … انجام می شوند.

بازار خرید و فروش لوله درزدار با تقاضای زیادی روبه رو شده است. محصولات این شرکت دارای کیفیت و تنوع خوبی هستند و با قیمت های مناسبی در بورس لوله درزدار عرضه می شوند.

برای استعلام قیمت لوله درزدار اهواز، لوله گالوانیزه و… با شماره های نمایندگی لوله درزدار تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه می باشند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۰۳:۳۵ توسط:samilo موضوع: نظرات (0)